kärlek av Kent Andersson

Jag sitter och tänker på kärlek
på världen som stänker av kärlek
på människor som pöser av kärlek
och löser och klöser sin kärlek.

nej kärlek, svarar jag
kärlek är ... kärlek.


Och kan bara förklaras med kärlek.


Och mitt barn frågar: Pappa, kärlek är det detsamma som älska?
Och jag med min ömmande kärlek
min vilt självuttömmande kärlek
och blint självförglömmande kärlek
Jag har mött dessa narrar i kärlek
med bjällror som darrar av kärlek
och dom som förtiger sin kärlek
med ångest som stiger i kärlek
Dom vrider och gnider sin kärlek
och strider och lider i kärlek
och hafsar och tafsar
och nafsar och tjafsar
och klafsar omkring i sin kärlek


Men kärlek
Alltid kärlek
Alltid levande
trevande
bävande
krävande
ljuvligt förkvävande
Kärlek.


Pedagogen förklarar min kärlek
Psykologen försvarar min kärlek
Veckotidningen tipsar om kärlek
hur jag virkar små slipsar av kärlek.
idolerna simmar i kärlek
och smådansen svimmar av kärlek.
Poeterna rimmar på kärlek
i dimmiga timmar av kärlek.
Och filmstjärnan dog av all kärlek
och fick äntligen nog av all kärlek
och söp sönder hjärnan av all kärlek
tills döden tog stjärnan, av kärlek.
Och rufflarna äger all kärlek
och mäter och väger all kärlek
och inreder salar för kärlek
där andra betalar för kärlek
Vi kryper och dryper av kärlek
och nyper och stryper i kärlek
och bönar och stönar
och gnatar och tjatar
och hatar varandra i kärlek.
Och jag ser på min dotter med kärlek
och undrar: Vem ger dig sin kärlek?
Vilket vin ska du smaka i kärlek?
Vems bröd ska du baka, i kärlek?
Med alla som sjunger om kärlek
i omöttlig hunger till kärlek
och står och beundrar sin kärlek
medan dom plundrar sin kärlek
Vi gapar och gormar om kärlek
och skapar stormar av kärlek
och skriver och river
och biter och sliter
och slutligen skiter i kärlek.


Å kärlek
Stackars kärlek
Stackars pinande
sorgset förtvinade
utnötta
dödströtta
Kärlek.
....
Så fint. Så fint.

Men kärlek
Alltid kärlek
Alltid födande
dödande
blödande
ljuvligt förödande
Kärlek.

Och krigarna skjuter sin kärlek
och prästerna sluter in kärlek
i simmiga blöjor av kärlek
bak dimmiga slöjor av kärlek







Vackra rader | |
Upp